merry christmas

Kerst is niet het moment om een nieuw dieet of fitness-routine te beginnen. Wel kan je ervoor zorgen dat de schade binnen de perken blijft en je je vooral goed voelt, tijdens én na het kerstdiner. Hieronder vind je vijf tips waarmee het makkelijker wordt om na eerste Kerstdag ook tweede Kerstdag goed door te komen en om daarna zelfs fris op je werk te verschijnen (of fris wakker te worden tijdens je Kerstvakantie).

 

1. Drink water met limoen voor het kerstdiner begint

 limoen water

bron foto

Drink een groot glas water met het sap van een halve limoen voordat je aan het kerstdiner begint. De limoen helpt bij de spijsvertering en gaat maagzuur tegen. Dit is belangrijk omdat veel achter elkaar eten, veel verzadigde vetten, desserts en het drinken van alcohol allemaal maagzuur bevorderen. Zo kan een simpel glas water met limoen wonderen doen om je kerst ontspannen, zonder last van je maag, door te komen.

2. Go nuts

handjevol noten

Ben je aan de lijn en bang dat het kerstdiner dit allemaal overhoop gooit? Maak de verleiding minder en eet een handjevol noten, 30 minuten voordat het diner begint. Alleen al met het eten van 10 amandelen krijg je 70 calorieën binnen: voornamelijk goede en onverzadigde vetten en een stuk beter dan de verzadigde vetten en suikers die vaak in een kerstdiner zitten. Hierdoor heb je al minder honger als je aan het kerstdiner begint en minder de neiging om nog een keer op te scheppen / nog een toetje te eten. 

Meteen de daad bij het woord voegen? Bestel dan de gebrande notenmix van Nootkracht in onze webshop met daarin superverse amandelen, walnoten en cashewnoten.

3. Mix spruitjes met hazelnoten

spruitjes met hazelnoten

Foto: Eatingwell magazine

Zin in een gezond kerstdiner? Spruitjes zijn een ontzettend gezonde groente en in de mix zijn ze superlekker en kerstig met hazelnoten. Zo vinden zelfs de kinderen spruitjes lekker! Hazelnoten zijn een feestelijke snack en hebben een zoete notige smaak. Wanneer je ze gekookt en gepeld hebt, zitten er weinig verzadigde vetten in maar zijn ze wel een bron van vezels. Dit laatste is belangrijk omdat er vaak (te) weinig van wordt gegeten tijdens kerst en het makkelijk is om verleid te worden door gerechten met veel vetten en suikers. Noten, fruit en groenten zijn dan belangrijk om tegenwicht te bieden en deze Kerst-combi doet dat op een lekkere manier!

Zin gekregen in deze combi? Bestel onze roergebakken spruitjes met hazelnoten en pompoen-frietjes hier voor maar 8.18 euro voor vier personen! Zo kan je de rest van je kerst-budget aan cadeautjes besteden!

4. Denk na over wat je eet en waarom

Met kerst is het vaak een traditie om veel en uitgebreid te eten. Als je gebalanceerd en gezond wilt eten is het goed om hier voor jezelf even bij stil te staan. Wil je meedoen aan het uitgebreide eten? Vind je het gezellig en voel je je er beter door of eet je liever wat minder? Welke producten eet je liever niet? Vind je het lastig om nee te zeggen tegen familie en vrienden die je nog een zesde gang aanbieden? Neem alles in overweging en creëer je eigen bewustzijn en grenzen. Dat zorgt voor een kerst waarin je alles onder controle hebt en je na kerst geen spijt krijgt van je uitspattingen. Zondigen mag best, als je er zelf maar achter staat!

etend konijn

 

5. Maak een wandeling na het eten

Help je spijsvertering door na de Kerstbrunch of het Kerstdiner te gaan wandelen. Als je kinderen hebt is het extra fijn omdat ze dan even kunnen uitwaaien na het vaak lange stil zitten en zelf kan je gezellig bijpraten met familie en vrienden tijdens het lopen. De lichtjes en mooi versierde huizen en misschien zelfs dit jaar sneeuw (?) maken een kerstwandeling extra bijzonder.

kerstwandeling

 

6. De beste anti-kater middeltjes

De kater na de kerst zoveel mogelijk voorkomen? Deze ingrediënten helpen je daarbij:

Asperges

De mineralen en amino-zuren in asperges kunnen de vergiftigende werking van alcohol verminderen en helpen om je levercellen te beschermen.

Aardbeien

Het eten van aardbeien helpt om de effecten van alcohol op je maag te verzachten.

Perensap

Drink 20ml perensap op kerst-ochtend: dit helpt om de volgende dag een minder heftige kater te hebben.

Hummus

Vitamine B6 vermindert de kans op een kater en kikkererwten zitten hier vol mee! Eet daarom wat toastjes of broodjes met hummus of doe kikkererwten door je kerstdiner. Zo maak je de kans op een kater een stuk kleiner!

Jus d'orange

Vitamine C werkt als de beste tegen een kater. Bestel hier alvast je natuurlijke en biologische anti-kater sapje. Zo ga je goed voorbereid de feestdagen in!

 

Fijne feestdagen gewenst!