Boerenkool als superfood

Gebruik jij boerenkool als echte Nederlander alleen in de stamppot of ook in je smoothie of salade? In Nederland is boerenkool al jaren de standaard wanneer de ‘r’ weer in de maand zit, alleen zijn we er nog niet heel creatief mee. In andere landen wordt boerenkool net pas ontdekt maar wel al voor veel verschillende toepassingen gebruikt. Vooral in de Verenigde staten neemt boerenkool een vlucht en is het gebombardeerd tot superfood. De verkoop van boerenkool is daar in de afgelopen jaren met 700% gestegen! Dit komt vooral door hippe restaurants in New York City die de gezonde groente opeens overal voor gebruikten: boerenkoolsoep, boerenkool smoothies en zelfs gefrituurde boerenkool. Superfood of niet: boerenkool is ontzettend gezond. Maar waarom?

Vijf redenen om vaker boerenkool te eten:


1. Boerenkool bevat meer vitamine C dan een sinaasappel

Er zitten ontzettend veel vitaminen in boerenkool. Zo zit er meer vitamine C in een portie boerenkool dan in dezelfde hoeveelheid sinaasappel! Deze vitamine is ontzettend belangrijk om minder snel ziek te worden en het helpt je stofwisseling. Ook zit er veel vitamine A in, wat goed is voor je huid en ogen en verschillende soorten kanker zou kunnen helpen voorkomen. Daarnaast is boerenkool rijk aan vitamine B, wat weer goed is 

2. Boerenkool kan helpen om kanker te voorkomen

Er zitten ontzettend veel antioxidanten en ontstekingremmende stoffen in boerenkool. Daarnaast zit er vitamine A in boerenkool, wat goed is voor je huid en ogen maar ook longkanker en keelkanker zou kunnen helpen voorkomen. Ook is boerenkool rijk aan vitamine K dat helpt om gezonde botten te houden maar ook verschillende soorten kanker zou kunnen helpen voorkomen. Als laatste zit boerenkool vol met glucosinolaten. Dit wordt in je lichaam omgezet naar stoffen die meehelpen om kankercellen te bestrijden.

3. Detoxen met boerenkool

De glucosinalaten die in boerenkool zitten, hebben ook een detox-functie. Daarnaast zitten er veel vezels en zwavel in deze groente. Een detox gaat in twee fases en in boerenkool zitten stoffen die beiden fases ondersteunen.

4. Helpt bij het voorkomen van hart- en vaatziekten

Boerenkool kan je helpen om je cholesterol te verlagen.

5. Kan op heel veel verschillende manieren gegeten worden

Naast een lekkere ouderwetse boerenkoolstamppot kan je er ook eens iets heel anders mee maken. Gebruik boerenkool eens voor een lekkere groene smoothie of in een salade. Zin gekregen in iets verrassends met boerenkool? Probeer dan eens onze Boerenkool Quinoa-salade. Het hele recept kan je met één klik bestellen en vind je ook hieronder:

Boerenkool quinoa salade ✓ vega 4 personen

Kook de Quinoa
Allereerst spoel je de quinoa af onder stromend koud water, doe hiervoor twee kopjes quinoa in een zeef. Vervolgens gaat de quinoa in een pan, giet er 4 kopjes water bij. Breng dit aan de kook en laat 10 minuutjes zachtjes doorkoken. Sommige quinoa zaadjes krijgen een ‘staartje’, dit is het teken dat de quinoa klaar is. Haal de quinoa van het vuur en doe de deksel op de pan.

Wok de boerenkool
Snipper ondertussen het uitje en een klein teentje knoflook in kleine slices. Zet de wok-pan op het vuur. Fruit de uien en de knoflook in de olijfolie. Voeg de gewassen, droge boerenkool toe en schep het samen met een snufje kaneel en een beetje peper gedurende 5 minuten om. Voeg een handje cranberry’s toe tijdens het omscheppen. Het is lekker als de boerenkool een beetje knapperig blijft maar naar wens mag ie langer in de pan.

Samen in de salade
Meng de quinoa met het sap van de citroen en een snufje kaneel. Meng de boerenkool erdoor. Rooster in een droge pan de walnoten, amandelen en tijm en verdeel deze over de salade Tip: Lekker met wat geitenkaas en/of brood.

Variatie? Dit recept combineert heerlijk met snijbiet of jonge bladspinazie.